Egy példa a roma médiaképet meghatározó politikai gyakorlatra: a médiát
felelőssé tenni a rasszista beszéd megerősítéséért régóta hálás téma. Ám, ha
van is a médiának szerepe és felelőssége a társadalmi diskurzus formálásában, a
roma médiakép változásai minden valószínűség szerint egy jóval mélyebb, mind ez
ideig kevéssé elemzett változásra utalnak, amelyben egyre inkább intézményesül
és elfogadottá válik az erőszak, és hétköznapivá a rasszista beszéd. Egy ilyen
helyzetben az is elég, ha az újságírók pontosan idézik a politikusokat, és
beszámolnak a közpolitikai döntésekről. A romák elleni sorozattámadások (és
különösen azzal, ahogyan napirendre tértünk felettük) egy olyan történet,
aminek a fényében talán jól megmutatható ez az átalakulás.
Alig nemrég, február 23-án
emlékeztünk a Tatárszentgyörgyi támadás áldozataira: öt évvel azelőtt egy
hajnalon Molotov-koktélokat dobtak egy faluszéli házra. Csorba Róbert
gyermekét, az ötéves Robikát próbálta kimenteni a lángok közül, amint azonban az
ajtón kívülre értek, lőttek rájuk. Mindketten meghaltak. Később kiderült, hogy
ez a gyilkosság annak a támadássorozatnak a része, amiben 2008–2009-ben
összesen tizenhat lakóházat támadtak meg tizenegy Molotov-koktéllal,
hatvanhárom lövést dördült, és hat embert öltek meg a támadók – mindannyian
romák voltak. A gyilkosok börtönben ülnek, a kormányzat pénzügyi segítséget
nyújt majd a családoknak. A háború utáni Magyarország legdurvább etnikai
gyilkosságsorozata felett ezzel nagyjából napirendre is tértünk. Ez nem is
abból látszik talán a legjobban, hogy a roma önszerveződés párszáz fős
megemlékezésein túl alig esik már szó az áldozatokról, hanem abból, ahogyan az
egész történetet a szélsőségesek távoli világába utaltuk: ott történt meg ez az
egész, nekünk semmi dolgunk ezzel. E tragédiával való szembenézés elmaradásában
– de bizonyos értelemben megtörténtükben is – szerepet játszhatott az a
nyolc-tíz éve beállt fordulat, ami a cigányokkal kapcsolatos általános
közbeszéd eldurvulásában, a szegényekkel kapcsolatos politika büntetőjellegének
megerősödésében és az erőszakra épített hatalomgyakorlásban egyaránt tetten
érthető.
Ervin Staub szociálpszichológus, a csoportgyűlölet és csoporterőszak egyik
elismert kutatója és – a Rodney King-zavargások utáni Los Angelestől Ruandáig –
az ilyen események utáni lélektani munka egyik gyakorlati segítője szerint, a csoporterőszak messze túlmutat a támadók
egyéni motivációján.
· Staub szerint a
kibontakozó csoporterőszakban nem csupán a visszatartó erők hiánya érvényesül,
hanem a szociális normák, intézmények és a kultúra olyan jellege is, amely a
további és súlyosabb erőszakot lehetővé teszi. Az így felfogott kultúrának
kiemelt szerepe van az áldozatok leértékelésében és dehumanizálásában, ami
megkönnyíti a velük szembeni erőszakos fellépést, és annak az érvkészletnek az
előállításában is, amely igazolja a cselekvést. Ennek persze vannak finomabb és
durvább formái, a lustaként és alsóbbrendűként való bemutatástól a
manipulatívként és tisztességtelenként, vagy a sajátcsoportra nézve jelentkező
veszélyként történő beállításig. A másik ilyen feltétele a csoporterőszak
kialakulásának az emberek közötti viszonyok rendszerében fogható meg: például
abban, hogy mennyire elfogadott az erőszak alkalmazása egy rendszerben, a
családtól a kisebb közösségeken, például az iskolán át a társadalmi
szabályrendszerekig. Mások ezt az erőszak rutinszerűvé válásaként írják le.
· Ma már tudjuk, hogy a
romákkal szembeni támadássorozatot szélsőségesek követték el. Motívumaikra is
fény derült, a vallomásaikból pedig kibontakozott az általuk vallott
szélsőjobboldali ideológia is. Ez a nyíltan rasszista gyűlölködő nyelv ma
minden további nehézség nélkül könnyen hozzáférhető, sőt nehezen elkerülhető
Magyarországon. Elég fél órát a szélsőjobboldali portálokon tölteni: megkapjuk
azt az érvkészletet és propagandát, amiben a cigányok nem emberek,
veszélyeztetik a többség jólétét, sőt megmaradását, az ellenük való fellépés
pedig hazafias hőstett. A Tiszalöki Kóka Jenő meggyilkolása után néhány nappal
a kuruc.info arról értekezett, hogy a lesből, hátulról hátba lőtt férfi nem is
cigány, és a jogvédők találták ki az egészet, hogy rasszizmust kiálthassanak.
Ez a primitív és beteges logika persze unalomig ismert, ezért még nem volna
érdemes idecitálni. Amiatt azonban igen, amilyen szavakat ez az érvelés használ
a „mokká”-tól a „fajtajegy”-ig, vagy addig, hogy „a füle »magyaros« (nem
»mikiegér«)” stb.
· Ez az a nyelv, ahol
már csak bátorság kérdése, hogy ezeket a rovarleírások részletességével
ábrázolt tárgyakat akár meg is semmisítsük. Arra azonban, hogy mi várható a
szemlélő többségtől, az erőszakos cselekmények, például a gárdavonulások miért
nem vezetnek széles tiltakozáshoz, a támadássorozat pedig miért nem okozott
különösebb megrázkódtatást, máshol kell keresnünk a választ. A szélsőségesek
világán messze túlmutató rasszista magyarázatkészletben, a mindennapjainkat
meghatározó hatósági és politikai rutinokban, és a politikai elit relativizáló
stratégiáiban. A nyílt, zsigeri gyűlöletre hangoló szélsőjobboldali beszédnek
van még egy további hatása is: ezeknek a kijelentéseknek a fényében a
szalonképesebbre hangolt, de ugyanolyan kirekesztő logikára építő érvelések már
fel sem tűnnek.
· Bőségesen idézhetnénk
példákat az egyetemi jegyzetbe kerülő fantáziálást
ól a roma kultúrában megengedett közeli rokonok közötti házasságról és szexről; a cigány népismereti könyvbe kerülő passzusokig arról, hogy a cigányok „alig 60 éve kezdték azt tanulni, hogy mi az idő, a munkahely, az írás-olvasás, a tisztálkodás, a magántulajdon”.
ól a roma kultúrában megengedett közeli rokonok közötti házasságról és szexről; a cigány népismereti könyvbe kerülő passzusokig arról, hogy a cigányok „alig 60 éve kezdték azt tanulni, hogy mi az idő, a munkahely, az írás-olvasás, a tisztálkodás, a magántulajdon”.
· Mások szerint – és ez
már átvezet a hatalomgyakorláshoz – „2005 körül Európa sok országában egy
meglehetősen gyors váltás állt be a romákkal kapcsolatos politikai
diskurzusban”, együtt a romákra vonatkozó új politikákkal, a kirekesztő nyelv
elterjedésével, valamint a gyűlölet-bűncselekmények és az interetnikus
konfliktusok elszaporodásával. E váltás Magyarországon többek szerint a helyi
szintről jött: az önkormányzatoknál kezdett „a cigányozás rendje” elterjedni,
és mindez nem volt független a válság miatt növekvő mértékű elosztási
konfliktusoktól sem. Mindez pedig egy általánosabb, a szegényekkel szembeni
büntetőpolitikai fordulatba illeszkedik, amiben az erőszak minden további
nélkül megengedett.
· Mégis, kinek, minek
tekintjük a hajléktalanokat, amikor rendőrökkel vitetjük el őket a belvárosból,
vagy éppen helyi népszavazáson tiltjuk meg, hogy a kukáinkból egyenek? Az
erőszak intézményesülését és rutinszerűvé válását nemcsak a hatóságok teszik
lehetővé azzal, ahogy például a gárdavonulásokat kezelik (pl. a romák házaira
köveket dobáló gárdisták esetében azzal tagadták meg a nyomozást, hogy a
cselekmény nem lépte át békés jelleget), hanem a politika is bátorítja azzal, ahogy
egyre inkább rendészeti eszközökkel kezeli a szegénységet. Mindez helyi szintén
a média által széles körben bemutatott erőszakos és aggályos közrendvédelmi
razziákhoz és bírságolási gyakorlathoz vezetett.
· E kérdés harmadik
dimenzióját a szimbolikus politikai megnyilvánulások adják: ahogyan a
rasszizmus kérdése ma Magyarországon a politika foglya. A rasszista
kijelentések nyomán kialakuló viták elsősorban pártpolitikai
meghatározottságúak, ami nemegyszer a kérdés bagatellizálásához vezet. Mindezt
jól mutatja, ahogyan a támadássorozattal egy időben – és utána is – próbálták a
politikai oldalak előértelmezni, vagy politikai haszonszerzésre használni a
történteket, a „gettó- vagy uzsorás-bűncselekmény” sugalmazásoktól a
szocialista hatalmon maradási forgatókönyvekig.
· E relativizálás a kormányzati közlemény
rangjára emelkedett, amikor a felzárkóztatásért felelős államtitkár – egy
nevezőre hozva az előre kitervelt rasszista gyilkosságsorozatot és a közúti
balesetet követő olaszliszkai emberölést – így fogalmazott: „Tatárszentgyörgy,
Nagycsécs és Olaszliszka áldozatai ugyanannak a gyűlöletnek az áldozatai”. Ezek után nem érdemes nagyon csodálkozni azon,
hogy nagyjából hasonló mintákat követhetett a közvélemény aktívabb része.
Az
ítélethirdetés napján megjelent tudósításokhoz fűzött „kommentek csaknem
kétharmada (60%-a) sem a cigányokról, sem az ítéletről nem mondott véleményt –
ezek jelentős részét politikai vita töltötte ki. A politikai hangolás, illetve
a történetesen romák által elkövetett bűncselekmények kontextusa olyan erősen
befolyásolta az ügy megítélését, hogy az áldozatok szempontját gyakorlatilag
kitörölte.”
· Kicsit leegyszerűsítve
a kérdést, a közbeszédben és a politikában beállt fordulat a mainstream
médiumok bármilyen érzékeny tudatossága mellett is a romák médiaképének
nagymértékű romlásához vezetne – elegendő, ha a politikusokat pontosan idézik,
és beszámolnak a közpolitikai döntésekről. 2011-re a roma médiakép annak
ellenére kriminalizálódott minden korábbinál nagyobb mértékben, a roma
szegénységet pedig úgy társítják minden korábbinál inkább a devianciákkal, hogy közben ugyanebben az időszakban a
cigányellenes beszédet és az ún. cigánybűnözés kategóriát intézményesítő Jobbik
a támogatottságánál is jóval kisebb arányban szerepel a mainstream média
felületein. Ez még egy érv amellett,
hogy e fordulat nem írható le kizárólag a szélsőséges politika térnyerésével.
· Természetesen nem azt
mondom, hogy a közbeszéd durvulása és a szegényekkel/cigányokkal szembeni
politika lenne önmagában a felelős a támadásokért, azt azonban igen, hogy az előbbiek bátorítást
adnak a támadóknak, akár tetteik igazolásához használt érvkészletben, akár
áldozataik dehumanizálásában. Önáltatás lenne azt mondani, hogy ez a világkép
valahol messze, a mi közösségünkön kívül formálódik, és hazug önfelmentés ezt
az egész történetet a távoli szélsőségesek ügyeként lezárni. Az ő világképük
ezer szállal kötődik a ma többségiként elkönyvelt, konszolidáltnak tekintett
diskurzusokhoz, és ami még rosszabb, politikákhoz. Ezek kialakításához pedig
magunk is hozzájárulunk, akár tevékenyen, akár hallgatásunkkal.
INDIÁN
Fognak még emlékművet állítani Robikának és a többi ártatlan áldozatnak. Ebben biztos vagyok, csak azt nem tudom, hogy mikor: remélem, még a mi életünkben. Ez ugyan rajtuk már nem segít, de legalább az emléküket megőrzi.
VálaszTörlésAsszem, ez lesz az utolsó. nem nézem tovább. Kedves Indián, akit Tuareg Harostársnak, Barátnak nevez, vigyázz arra, hogy a NAP kisebbségügyi szóvivőjeként ne mástól egy az egyben vegyél át írásokat, főképp ne úgy, hogy az eredeti írás szerzőjét "elegánsan" elfelejted megemlíteni. Egy még be sem jegyzett párt ne csessze el a még nem is létező renoméját.
VálaszTörlésJajj, lefelejtettem az eredetit!
VálaszTörléshttp://exsymposion.hu/index.php?tbid=article_page__surfer&csa=load_article&rw_code=bernath-gabor_3382
Bernáth Gábor 2014. május. 5