
Az önkormányzat a Pécsi utcai iskola
diákjainak felkínált három másik iskolát: a Kodályt, a Berzsenyit és a Zrínyit,
de a gyerekek nem akartak oda átjelentkezni. – A cigány gyermekeknek is
lehetőséget kell biztosítani, hogy abba az iskolába járhassanak, ahová
szeretnek, s hogy a szülő oda írassa gyermekét, ahová szeretné – érvelt a
polgármester, akinek meggyőződése, hogy az erőszakos integráció csak ront a
cigányok helyzetén. Érdekes egybeesés, hogy a Legfelsőbb Bíróság ítéletével
szinte egy időben a kaposvári Városháza dísztermében ünnepélyes keretek között
több mint hetven cigány diáknak adták át a város saját alapítású ösztöndíját.
Szita Károly érdeklődésünkre elmondta, hogy a cigány származású tanulók számára
már 1995-től létezik ez az ösztöndíjrendszer, amelyet főként azért hoztak
létre, hogy az általános iskolásokat is be tudják vonni a rendszerbe. – A cél,
hogy a cigány gyermekek tanulmányai ne fejeződjenek be a nyolc általánost
követően, hanem legalább szakmát tudjanak szerezni. Erre a tanulmányi átlaghoz
kötött ösztöndíjra hetedik osztálytól lehet pályázni. Általános iskolások
esetében 3,6 értékű, egyéb iskolásoknál három egész értékű bizonyítvány felett
jár. A tanulmányi eredményen túl feltétel még a jó magatartás és szorgalom. A
pályázat elbírálása során előnyt élveznek azok, akik a legrosszabb szociális
helyzetben élnek. Évente hetven-nyolcvan fő között differenciáltan oszt szét
Kaposvár városa mintegy két és fél millió forintot. Ez általában havi hat-hét
ezer forintos összeget jelent, főiskolások esetében maximum kilencezer
forintot. A polgármester úgy látja, a cigányság felemelkedésének egyetlen
biztosítéka a magas színvonalú oktatás és a továbbtanulás. Ezért támogatja a
város ösztöndíjjal a cigány tanulókat. Szita Károlytól megtudtuk, az
ösztöndíjrendszert átalakítják. Négy, az integráció szempontjából legfontosabb
szakma esetében növelik az összeget. – Szeretnénk, ha minél több cigány
származású fiatal dolgozna az egészségügyben, az oktatásban, valamint minél
többen lennének rendőrök és köztisztviselők – mondja a polgármester, aki
hozzáteszi, az általános iskolás ösztöndíjasok szinte kivétel nélkül tovább
tudtak tanulni. Jellemző az esetre, hogy az alapítvány munkatársai a Pécsi
utcai általános iskolával csak a per kezdete után vették fel a kapcsolatot.
Horváth Edit, aki 2000-től igazgatója az oktatási intézménynek, a Demokratának
elmondta, az alapítvány munkatársai csak a szülőket keresték fel, az intézményt
nem. A nyári szünetben több mint harminc szülővel írattak alá egy olyan
nyilatkozatot, amelyben a szülő bejelenti, hogy gyerekét másik iskolába
szeretné íratni. Az igazgatónő szerint a szülőket félrevezették, mert azt
mondták nekik az alapítvány munkatársai, azért kell az aláírásuk, hogy azzal
tudják igazolni, ők a családnál jártak. A szülőkkel próbálták elhitetni, hogy
az iskolát bezárják és ők segítenek abban, hogy gyermeküket másik iskolába
helyezhessék. A szülők kétségbeesve jöttek érdeklődni az iskolába, hogy igaz-e
a bezárásról szóló hír. – Az Alapítvány által terjesztett valótlanságok
mélységesen felháborították az egész tantestületet – emlékszik vissza az
igazgatónő. – Azt állították, rosszak a tárgyi feltételek, nincs tornaterem,
nincsenek számítógépek, nem folyik informatikai és nyelvi képzés. Egy romos
iskola képét festették le. Minket csak akkor kerestek fel, miután
feljelentették az önkormányzatot. Megmutattam nekik az informatikai termet, a
tornacsarnokunkat és mindent, amikről ők azt állították, hogy nincs – emlékszik
vissza Horváth Edit, akitől megtudjuk, a Klebelsberg Kunó javaslatára épült
iskola több mint nyolcvanéves múltra tekint vissza. Az igazgatónő már harminc éve
tanít az intézményben, így jól ismeri a környéket. A szentjakabi városrész már
a hatvanas évektől többségében cigányok lakta településrész volt. Kaposvár
hetvenezres lakosságából becsülten mintegy háromnégyezer a cigány származású,
akiknek több mint a fele él az iskola környékén. A szabad iskolaválasztás
bevezetése előtt vegyesen jártak ide cigány és magyar gyerekek, majd a szabad
iskolaválasztás, amely alapvetően egy liberális szellemiségű jog, lehetőséget
adott a szülőknek, hogy másik iskolába írassák a gyereket. A 2008-ban készült
kaposvári Antiszegregációs Terv megállapította, hogy a Pécsi utcai általános
iskolában közel száz százalékban roma gyerekek járnak, a hátrányos helyzetű
tanulók aránya 86,4 százalék. - Amikor a liberális oktatáspolitika 2002-ben
megjelent a közoktatás területén, a szellemet kiengedték a palackból, és oda
visszatuszkolni már nagyon nehéz. A balliberális oktatáspolitika miatt
megnehezedett a pedagógusok helyzete, ezt minden általános iskolában érezni, de
nálunk hatványozottan érezteti hatását. Az elmúlt két és fél évben lejáratták
az iskolát, ettől sok nevelő idegileg kikészült – panaszolja az
intézményvezető, aki hozzáteszi, hogy amióta az igazolatlan hiányzásokkal
kapcsolatos új szabályok érvénybe léptek, drasztikusan lecsökkent az
igazolatlan órák száma. Szeptembertől csak két esetben kellett a jegyzőt
értesíteni, akkor is csak tíz igazolatlan óra miatt. Mondhatnánk, hogy ideális
a helyzet. Az önkormányzat a Pécsi utcai általános iskolát folyamatosan
fejlesztette, hogy a városi átlagnál is többet nyújthasson az ide járó
gyerekeknek. A cigány kultúra megőrzése céljából 2004-ben bevezetették a
kisebbségi oktatást és a beás nyelvoktatást. Az igazgatónő szerint nagyon nehéz
tanulásra ösztönözni a diákokat, mert szüleik nagy része is szakképzetlen,
munkanélküli, legfeljebb nyolc általánossal rendelkezik. A gyerekek szülei
többnyire betanított vagy szakmunkások, akik egyáltalán nem is dolgoztak,
hiszen a Dunántúlon élő lovári cigányok főleg vásározással foglalkoztak.

INDIÁN
Ezt is olvastam már! :)
VálaszTörléshttp://www.demokrata.hu/cikk/cigany-gyerekek-tanulni-akarnak
2010-ben Lass Gábor jegyezte. Hogy mennyi álneve van ennek az Indiánnak! :)